Italy baby Cortona Rules

Buona sera,

För ca 10 år sedan var jag i Italien med mitt dåvarande fotbollslag Täfteå/Sävar. Det jag lärde mig då var att om man är 14 år och är i Italien så kommer man att vilja resa tillbaka. Definitivt.

Italien är ett beundransvärt land på många sätt. Att ha så många specialitéer så som pizza, glass, pasta och vin är väl helt otroligt kombinerat med ett ytterst intressant och kraftfullt språk. Självklart ville jag resa tillbaka men jag trodde inte att det skulle gå så pass lång tid som 10 år. Anledningen till destination Italien denna gång var lyckligtvis inte fotbollscup - utan bröllop! Och igen lyckligtvis - inte mitt bröllop. E:s kusin skulle gifta sig och hade lekt lite med den geografiska delen. Jag och E tänkte att om vi ändå skall ned till Italien, Cortona, så kunde vi ju göra en helsemester av det och boka in extra dagar.

Det var för en gångs skull inte jag som höll och sprang med stafettpinnen. Käre Edvard hade tagit på sig att boka både resa och hotell. Resan startade med att jag var förbannad över maten på Gardemoen som kostade multum och smakade inget annat än lera, geggamoja och blöt jord. Men den historien var snabbt över och vi hamnade i Rom. Från flygplatsen i Rom så fick vi ta taxi eftersom vi anlände efter midnatt. E godtog summan 65 euro innan prutarlinda fått göra entré. Richardo hette chauffören so körde oss och han gav en knapphändig guidning genom stan. Han blev överlycklig att jag kunde lite italienska, för han kunde då inte engelska. Vid vårt avsked så sa han att vi kunde ringa honom och få ett "special price" på 40 euro nästa gång. Tack till E som blåste oss på 25 euro! Vi ankom till vårt hotellrum efter en lång tids resande. Jag var nog inte helt nöjd med rummet av den enkla anledningen att jag inte gillar att bo i skokartonger iklädda heltäckningsmatta. Det är ju känt att jag stundtals har sjuklig bacillskräck, hårfobi och ouppnåelig strävan efter renhet. Ett OK rum blir alltså därför inte ett OK rum i mina ögon.Vi somnade sent.

Traskande Tisdag

Vi vaknade sent. Gick planlöst runt i Rom och såg massa byggnader där ibland Colosseum. Vi gick faktisk bara bara runt och snurrade på tills vi hittade en bra restaurang eller en glassbar. Jag åt massa glass. Gelato fragola, per favore! På eftermiddagen satt vi en stund uppe på takterassen. Vilade och myste en sväng och därefter gjorde vi oss klara gick på restaurang Alessio och åt.Till förrätt blev det prosiotto e melone, mozzarella e insalata. Till huvudrätt beställde jag calamari och E nöjde sig med pizza. Vi traskade hemåt vid  23-tiden.Trötta!

Dagens hjälp!: När en utklädd Romare kastade sig framför mig och frågade: "Wanna take a pitcure?" Varpå jag flyg i luften och utbrast: "Men herregud, är du galen?"

Omöjliga Onsdag

Vi tänkte vakna tidigt och åka tåg till stranden så vi var där vid 11-tiden men vi vaknade inte supertidigt och vi tog definitivt inget tåg före 11... Med 12.50-tåget var vi på väg mot Santa Marinella. Då hade vi spenderat 2 timmar på att finna ut hur vi skulle få biljetter, skaffa biljetterna och vänta länge på tåget. Kl. 14 ankom vi hur som helst till Santa Marinella och där var det klarblått-grönt vatten som gör man bara skiner upp av åsynen. Det var riktigt varmt men emellanåt kom det lite vind s gjorde det hela till en mindre plågsam tillvaro, temperaturmässigt alltså. Massa solning och en härlig badtur. Jisus - det är salt i vattnet! Vi åt pizza, glass och drack öl. Solen gick faktiskt i moln så vi åkte vid 18-tiden. Denna dag blev det en väldigt sen middag vid 23-tiden på Hostari. Det blev pasta bolognese för båda två!

Dagens felsägning: "Han Bertil Åkesson er din typ av humor" säger E till mig. Jag skrattar och frågar vem tusan det var. E hånar mig när han överlägset frågar om jag inte sett Sällskapsresan. Jag frågar om han menar Lasse Åberg och jag får ett litet beskedet "ja" till svar.

Trubbliga Torsdag

Direkt vi vaknade så åt vi en snabb frukost och sedan städade vi ur hotellrummet som jag inte kommer sakna ett dugg! Gick runt i butiker, en gammal uttorkad (men mysig) park. Åt lunch på Antico caffé Santa Maria som ligger rätt vid sidan av Santa Maria Maggiore,, en av de mäktigaste byggnaderba. Här skall läggas till att E:s nickande kostade oss 150 spänn i dricks, han kan inte kontrollera sig själv över huvudtaget. Vid 15-tiden
så mötte vi upp E:s syster och hennes man för att tillsammans åka till Cortona (där E:s kusin skall gifta sig på lördag). Vi hade bokat ett hotell någon kilometer från de andra men fick ett samtal om att det blivit dubbelbokat och att vi skulle bo första natten på samma hotell som de andra, d.v.s. hela tjocka släkten. Mina förväntningar var höga, näst intill ouppnåeliga, med anledning av vårt hotell i Rom. Numero venti blev vårt öde. När receptionsdamen öppnade dörren så föll min haka bokstavligen till lägsta möjliga ställning - Vi hade fått oss ett slottsrum! Hotellet var byggt på 1700-talet och präglade hela rummet och dess interiör. På kvällen fick jag träffa hela släkten på första middagen i samband med bröllopet. Ostar, skinkor, pizzabitar och öl och vin under ett otroligt fint tält med tända ljus.

Dagens "free-ride" (or not so free): Vi skulle tillsammans med Edvards syster Helga och hennes man Bård åka från Rom till Cortona. Vårt, mitt och E:s, stopp hette Torentola men vi tänkte att vi kunde åka med de andra som skulle endast ett stopp längre... Men, men, men. Det blev hel del längre, många stopp. Tåget stoppade nämligen inte på alla hållplaster och vi fortsatte förbi Arezzo. Taxi tillbaka till Torontola och hotellet *gulp*.

Finsmakar Fredag

Idag skulle vi checka ut tidigt och byta hotell till hotellet 300 meter bort: Residence il Casale. Båda två var lite oroliga för att det nya rummet inte skulle vara i klass med förväntningarna och tillfredsställande nog. Det "nya rummet" ja... Herregud! Vi fick en hel lägenhet ju! Stort vardagsrum och lika stort sovrum, kök, varsin toa med dusch, egen uteplats och dessutom bodde det en kattunge bredvid vår dörr! Huset var lika gammalt som det förra hotellet och helt magiskt inrett med gamla möbler. Jag var i himlen! Och Edvard var i alla fall några meter över markytan (även om han inte var lika exalterad som den änglalika slottsfrun). Jag döpte kattungen till Bennie :)

På förmiddagen gick den hyrda bussen till en vingård 1,5 timme bort. Där blev vi guidade på bryggeriet som hade varit aktivt i många årtionden men sedan 2009 sålt sina viner på marknaden. Vi fick 4-rätters meny och vi fick smaka på fyra goda rödviner. Det var så varmt denna dag att det gick inte att stå i solen en längre stund. På vägen tillbaka var alla väldigt trötta och många sov i bussen, halvt berusade, halv trötta. Helt färdiga. På kvällen så åkte vi in till Cortona centrum och åt på Café del Teatro. Pizza så klart! Vi utforskade "stadens" gator och myste på precis som man gör i Italien en vacker kväll.

Dagens tillvaknande: På vägen tillbaka till Cortona hade jag slumrat till i bussen. Som vanligt hamnar jag i drömmarnas värld och vaknar av en svensk röst, (märkligt hann jag tänka eftersom alla är norrmän eller italienare här i kring) men det var brudens bror Stig som i mikrofonen tog en guidning på svenska. Han var förvånansvärt duktig och rolig. Att tillägga är att norrmän beundrar det svenska språket (och gillar att göra narr).

Lyckliga Lördag

Den stora dagen - anledningen till varför vi rest ned till paradiset. I vanlig ordning åt alla frukost på hotellet, som låg 300 meter från oss: Villa Balladelli. Sedan solade och plaskade vi vid/i poolen och handlade oss lite mat. Kl. 15.30 åkte vi förhyrd buss + en minibuss (så många var vi!) till Cortona centrum. Det var så äckligt varmt just idag så att jag tyckte rent av synd om alla män som hade på sig sin kostym. Men, bröllop i all ära. Vigseln ägde rum i Cortonas motsvarighet till rådhus eller kapell. Italienska och engelska plus lite norska ord sades och vips var de gifta! Det blev middag på hotellets mark och festen på gick till tidig morgon. Jag, som sällan blir sjuk var väldigt förkyld, men lyckades hålla ut till 05.15.

Dagens utrop!: Ni som känner Edvard vet att han är tystlåten, blyg och inte så pratsam. Under denna bröllopsnatt så tog han till den kära flaskan och firade sin kusin ordentligt. Jag satte mig i hans knä men frågade om jag kanske skulle flytta på mig om det inte kändes bra. Han svarade (riktigt högt, näst intill skrikande): Neeeei da, der er så skööööööönt" varpå både jag och alla hans farbröder föll i skratt. Vart fick han luft i från? Min Uffie.

Svala Söndag

Kan konstatera att det var en brakarfest och att vi missade frukost, med marginal. Vi steg upp kl 13.00. Dagen blev lugn och fin. Vi åt middag i Cortona centrum på restaurang Nessun Dorma. Varken paste eller pizza. Jag åt kött med Rosmarin och potatis "cake". E åt kött med något annat som jag inte kommer ihåg vad det var, för min var godare! Det blåste lite och var faktiskt kyligt denna kväll.

Dagens under: Edvard var inte bakfull??!!!

Molniga Måndag

Nåväl, moln och moln. Dagen var fin och varm den också. Vi åkte tåg tillbaka till Rom med Ingeborg och Ebrett, släktingar till brudens mor. Det var en trevlig tur! Jag och E avslutade vår Italienresa med pizza på en oförskämt billigt ställe. Det började regna i samma veva som vi skulle gå till tågstationenen. I övrigt har vi ju haft en drömsemesterväder.

Dagens onödiga inköp: Medan jag var på toa så kom det en paraplyförsäljare. Det reulterade i att E köpt ett paraply för att använda mellanr restaurangen och tågstationen, d.v.s. ca 80-100 meter. Det är okej att skaka på huvudet. Och bita sig i läppen.

Addio, Ciao, Arrivederci!
Och förresten - Ikväll åker jag till Stockholm för att så åka till Kroatioen i morgon! He ä int synd om mej.