En dag med Trond

I regnet och blåsten ropar jag god kväll!

Trond (den sötaste mannen i Oslo) ringde mig i morse och sa att han kommer och hämtar upp mig kl. 10.00, istället för 08:30, vilket jag inte hade någonting emot så klart. För er som missat så var denna dag planerad att följa med Trond, mannen vars tjänst jag hoppas på att få. Jag stod ute i regnet och väntade på en dittills okänd man. Jag hade förväntat mig en stor och muskulös gubbe. Men fram kommer en liten man och frågar: "Er det muligens at det er du som er Linda?" Jag trodde det var någon som bara skulle fråga om vägen - så oskyldig såg han ut! Vi åker i hans bil då jag frågar om dagens agenda. Vi skulle först till Drammen för att följa upp ett byte av en reservdel i en pump som Trond gjort för en tid sedan. Efter det skulle vi till kontoret (där jag varit på intervjuerna).

Vi stannade i Linnes för Trond ville visa mig ett café där han i sina dagar ätit många skolebrød (ett typ av vetebröd med fyllning med kokos på) och rökt cigaretter. Detta var på den tiden man alltså rökte inne på restauranger parantes-USCH!-parantes säger jag. Hur som helst, Trondis och jag fikade lite, på företagets bekostnad och drog sedan vidare till Drammen.

                                       Glade Trond efter dagens jobb!


Drammen är alltså ett reningsverk, så det luktade som det gör i ett reningsverk. Punkt! Kollade i alla fall den delen han bytt som heter Stator och det såg bara fint ut. Vidare drog vi till kontoret och kollade in allt som hade med lager och logistik av excentriske pumper (hans ansvarsområde) att göra. Rätt intressant! Stötte ihop med Olé, som var rätt upptagen med annat. På kontoret åt vi lite lunch. Man får lunch varje dag på detta jobb, det var en fjuttig summa på typ 130 kr i månaden som man betalar från egen ficka, det är ju ingenting!?

Resten av dagen gick helt och hållet till att visa mig alla tekniska delarna. Det är en tekniskt bransch inom sälj.



                          Måttabell och ritning på "excentriske pumper".


Att gå från att serva Den övfre samhällsstegen på NK med frågor så som: "Hej och välkommen, får jag presentera vår lyxiga kollektion?" Till att möta alla möjliga typer av människor och säga exempelvis  "Jag tror det är bäst att ni byter både rotor och stator för att få skiten att passera" är en radikal skillnad. Kanske precis vad jag behöver?!

Trond var en otroligt bra "lärare" men framför allt en otrolig person som till och med tackade för att han fått lära känna mig under denna dag. Vi pratade om väldigt mycket annat, icke jobbrelaterat, under fikat och lunchen. Trond har för övrigt ett hus i Oslo (värt 8 miljoner NOK), ett nybyggt hus 10 mil utanför Oslo (som nog är värt en hel del) och en lägenhet i Egypten. När han berättade det för mig såg jag ut som ett avundsjukt-frågetecken. Hans svar blev "Så´n er det at jobbe på intec". Trond tjänar mellan 35-40.000 i månaden, TAAAAAAAAAAAAACKAR!

Nog om detta. Idag när jag satt inne på mitt rum fick jag ett snabbmeddelande på facebook av Erlend (som då satt 4 meter ifrån mig, med en vägg emellan):

"kom og vær litt sosial da linda
vi saknar dig"

Då hade jag varit inne på mitt rum i 1,5 timme - snacka om att man blir sällskapssjuk!

Puss på er mina roomies och alla andra!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0