Sverige VS Norge

Hej, hej, hallå grannland!

Vaknade i morse av att de ringde från jobbet, post 1A, ville att jag ska jobba kvällpasset idag, vilket jag så klart tackade ja till. Innan detta tog jag en mobilfri powerwalk i 55 minuter och missade därför samtalet från post 2A som ringde mig för att fråga om jag vill jobba nu på fredag. Men tyvärr hann de få tag på någon annan. Vad lärde vi oss av det? - Lämna aldrig mobilen hemma. Varför jag är så angelägen om att jobba nu i dagarna beror på det finfina ob-tillägget som betalas nu kring påsken. 130% ob-tillägg mellan torsdag och måndag. ÅH! Jag vill jobba alla dagar. Tyvärr så är det inte så många poster som behöver mer extrapersonal under denna helg. Jag skulle nästan kunna gå så långt att jag förgiftar någon i personalen så jag får hoppa in och jobba. Det blir ju typ 300 kr/timmen, ca 2000 kronor för en dag. Vilket innebär att man tjänar helt galet mycket på fem dagar! Jaja.

Har bott i detta land lite mer än en månad nu. Trots Sverige och Norge är grannländer finns det många skillnader. Så klart många likheter också, men det är inte lika intressant att diskutera, eller hur?

Det finns några skillnader som jag lagt märke till:

♥   I Norge, vad gäller språk, så är det mer logiskt upplagt än i Sverige. T.ex. rolig på svenska betyder ju kul, humorisktisk, o.s.v. (ni kan ju svenska så jag kanske inte behöver utveckla mer) men rolig på norska betyder lugn. Det logiska med det hela är ju när man då lägger till ett o = Orolig! Man är ju olugn när man är orolig, man är inte inte rolig. Oj, komplicerat att skriva. Det finns ytterligare exempel på hur norskan är mer logisk än svenskan.

♥   I Norge, vad gäller matrutiner och matkultur, så verkar norrmännen inte äta lunch. De äter dock oändligt med bröd. Bröd till frukost, lunch, och middag är inte ovanligt. Lunch betraktas inte som särskilt viktigt  tydligen.  "Äh, vi spiser brødskiver". Norrmännen är för övrigt galna i konstiga pålägg; syltetøy, brunost och annat konstigt. Jag blev överraskad över hur olika vi äter. Maträtter som inte finns här som finns i Sverige och maträtter som finns här men inte i Sverige. Vi kan gott lära av varandra!

♥   I Norge, vad gäller regler kring sjukhem, är det tillåtet att de boenden som är på sjukhemmen får röka och dricka alkohol - hur mycket det vill (oavsett om man är "klar" eller dement) Det skulle aldrig ske i Sverige, eller? Säkerheten är också avsevärt sämre här än i Sverige. Dock kommer man de boende närmre här p.g.a. mindre bruk av elektonik.

♥   I Norge, vad gäller arbetsförhållanden för anställda (i vart fall inom vården), är det inte tillåtet att jobba mer än 35 timmar i veckan. Om du jobbar mer så får du övertid. T.o.m. jag som bara är extraanställd får övertid när jag jobbar mer än 8 timmar på en dag. Jag tycker att 35 timmar/veckan är väldigt lite, men här är det liksom max av vad du får jobba. Tempot verkar vara lägre här och de är måna om att anställda inte sliter ut sig. I Sverige känns det som målet är att slita ut vårdpersonalen, ofta gå en kort, jobba långa pass o.s.v. Vad gäller sjukdom så finns det ingen karensdag. Är du sjuk, så får du hur som helst betalt från första sjuka dagen. Detta kan man ju sätta i system och vara "sjuk" lite då och då, d.v.s. vara ledig fast få betalt.  Jag tror dock att det var max 4 dagar per år man kan vara sjuk sådär utan vidare.

♥   I Norge, vad gäller ekonomi, så är det ju fruktansvärt mycket dyrare. Speciellt i Oslo. Inte nog med att det redan är dyrare, själva priset, norska kronans kurs är inte jättebra för oss svenskar för tillfället. Ibland när man ser något man vill köpa och sedan ser priset så kanske man tänker att det inte är så farligt. Utan att tänka på att man ska addera ca 15% för att veta vad det skulle ha kostat i Sverige.

♥   I Norge, vad gäller människors allmänna beteenden, så tycker jag att de norska människorna är snäppet trevligare än svenskarna. Lite mer öppna, och framför allt så gillar verkligen merparten av folket oss svenskar! Alltså, i Sverige är vi inte särskilt trevliga mot varandra men i Norge är anses svensken trevlig fastän det är norsken som är trevligare. Konstig ekvation?

♥   I Norge, vad gäller gott utseende och allmänna snyggingar, måste jag säga att det KRYLLAR av ögongodis. Den ena snyggare än den andre. Det är märkligt. Jag bodde i Stockholm i ca nio månader och såg under den tiden typ tre snygga killar (varav en var min pojkvän). Det ger ett snitt på 0.01 snygging/per dag. I Norge ser jag typ 10 snyggingar per dag, vilket ger ett snitt på... ja 10 snyggingar/per dag så klart!

♥   I Norge, vad gäller kommunikation och media, så är norrmännen extremt mycket mer medveten om Sveriges aktuella händelser, musiker, TV, politik o.s.v. Och därmed mycket kunniga i det svenska språket. Vi svenskar vet inte så mycket om norsken... förutom att det var "en tysk, en norsk och en bellman".

♥   I Norge, vad gäller jobb och karriär, så finns det sådana otroliga möjligheter. I Sverige är man inte värd ett skit om man inte har eftergymnasial utbildning. Och man är knappt värd något även om man har det! Här kan man bli i princip vad som helst bara man vill.

Jaja, det var det ja! Sverige eller Norge, vart ska man bo? Jag bor här ett tag till ja. Flytta hit alla mina nära och kära!


Påsken närmar sig. Påskpresenter ramlar in i brevlådan. Avsändarna är inte allt för chokernade - Mamma och mormor! Mammas påskpresent kanske är det mest skumma jag fått;  nya fotbollsstrumpor, öronproppar, tvättolja och 200 kronor. Mormor höll sig på en mer normal nivå och skickade blomster-presentkort. Så söt! Men mammas present var genomtänkt och inte helt en överraskning heller. (Försöker smidigt avslöja att jag bett henne skicka allt... förutom pengarna då!)




Långt inlägg om bara skit och massa babbel egentligen. Varsego och gonatt!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0