Antikt är sig Likt men Varför inte i Umeå? (loppislycka)

Hej estetik, design och skapande!

Säg mig, som dyrkare av antikt och begagnat så undrar jag hur det kommer sig ett ex. en sådan underbar stad som Umeå inte har några antik-/secondhandbutiker? Det vimlar av motsvarande butiker i hela Stockholm och även här i Oslo finns det extremt många butiker, speciellt här på Grünerløkka där jag bor. Om man går från "nordløkka" med destination centrala stan så passerar man så otroligt många butiker. Jag älskar nästan varendra en! Vad som mer än anmärkningvärt är att alla småbutiker faktiskt går runt ekonomiskt (eller man får väl anta att de gör det eftersom de fortsätter existera) Hyrorna måste vara rätt så låga eller så tjänar butikerna mer pengar än vad jag kan förstå. Jag menar, en del butiker har inte öppet mer än tre dagar i veckan. 


Mina favoritbutiker är:

Ψ Birken Brukt - Väldigt liten lokal med magert utbud, men chans till att finna små guldkorn. Har lite av allt kan man väl säga; porslin, ramar, böcker, möbler krims och krams. Har nyligt bytt lokal till den just bredvid (har ännu inte vart inne i den nya, tror inte den nyöppnat ännu). Det är en härlig dam som driver denna butik, jag tror att hon också står på Birkelundens Marknad på söndagar.

Ψ Frøken Dianas Salonger - Kanske den mest moderiktiga vintagebutiken. Här finner du massvis med kläder (annorlunda och unika klänningar),  skor, väskor, smycken, presenter, lampskärmar och en och annan kristallkrona och möbel. Alla kläder hänger på galgar av pärlor vilket framhäver exklusiviteten i butiken.  Butiken är genomtänkt in i minsta detalj och damen i butiken är kunnig innom sitt område och alltid konceptenligt klädd. Priserna är i högsta laget, men med tanke på vilka plagg/föremål det är och servicen i butiken är det värt varenda krona. Besök deras superfina hemsida!

Ψ Frelsesarmeen FRETEX Unika - Fretex är Norges största "bruktkjede" och en viktig del av Frelsesarmeen i Norge. Jag har enbart varit på den på Grünerløkka och tycker utbudet av kläder är bra, men jag gillar prylar lite mer så saknaden av det i kombination med oengagerad (lätt otrevlig) personal leder ingenvart med mig. Bra priser och noggrant genomtänkta skylfönster med touch of High Fashion.

Ψ Trabant - En rätt så liten butik med fokus på kläder men också tillhörigheter så som halsdukar, handskar m.m. De har även mycket smycken och sjyssta vintagesolglasögon. För den som är intresserad så söker de extrapersonal under decembermånad. Trevlig svensk tjej som jobbar där!

Ψ Gatsby Brukt og Antikt Länge sedan jag var in i denna butik men här finns det allra mesta i prylväg. Mycket smycken och andra plockiga saker. Svårt att få en överblick över vad de erbjuder kunden, men utan tvekan många intressanta föremål. Otroligt fyllda skyltfönster som lockar in den prylsugne. Gatsby har desinfektionsmedel som man får ta av vid kassan - det ger helt klart pluspoäng! (hos mig i alla fall :D )

Ψ Marita Butiken - Secondhandbutiken brevid bron. Riktigt stor butik som verkar ta emot det mesta av inlämnade gåvor. Mycket skit, men också mycket fint. De har mycket småplock men också väldigt fina möbler och antika ting. Tavlor, elektronik, böcker och barnsaker finns det gott om hos Marita. Helt klart en butik man bör besöka ett par gånger i månaden. Här har jag köpt en riktigt snygg kandelaber för 60 kronor. Väldigt överrenskomliga priser.

Ψ Blå Korset (nytt plus brukt) - Fyndsugen? Nyfunnet ställe längst ner på Grünerløkka där det är riktigt, riktigt billigt. Jag har varit där en gång och lyckades finna en ljus jeansjacka för 30 kronor och en jättefin ljusstake för 20 kronor. Jag blev också väldigt intressead av en väggljusstake för 75 kronor men måste hejda mig lite gran i alla loppislycka. Butiken har en nedervåning med prydnadssaker och en övervåning med kläder, skor samt lite böcker.

Ψ Trabant - En rätt så liten butik med fokus på kläder men också tillhörigheter så som halsdukar, handskar m.m. De har även mycket smycken och sjyssta vintagesolglasögon. För den som är intresserad så söker de extrapersonal under decembermånad. Trevlig svensk tjej som jobbar där!
Ψ Gatsby Brukt og Antikt - Fyndsugen? Nyfunnet ställe längst ner på Grünerløkka där det är riktigt, riktigt billigt. Jag har varit där en gång och lyckades finna en ljus jeansjacka för 30 kronor och en jättefin ljusstake för 20 kronor. Jag blev också väldigt intressead av en väggljusstake för 75 kronor men måste hejda mig lite gran i alla loppislycka. Butiken har en nedervåning med prydnadssaker och en övervåning med kläder, skor samt lite böcker.
Ψ Marita Butiken - Secondhandbutiken brevid bron. Riktigt stor butik som verkar ta emot det mesta av inlämnade gåvor. Mycket skit, men också mycket fint. De har mycket småplock men också väldigt fina möbler och antika ting. Tavlor, elektronik, böcker och barnsaker finns det gott om hos Marita. Helt klart en butik man bör besöka ett par gånger i månaden. Här har jag köpt en riktigt snygg kandelaber för 60 kronor. Väldigt överrenskomliga priser.Ψ Blå Korset (nytt plus brukt)
Ψ Velouria Vintage - Ligger lite avsides alla de andra bruktbutikerna. Jag tror jag har varit in här någon gång just när jag hade flyttat hit så jag minns inte exakt vad utbudet är men de har mycket i klädväg och även en del skor och väskor som jag minns det. Helt klart ett ställe jag måste besöka med.

Ψ Antikkvarehuset - Det allra största vad gäller utbud av antika möbler på hela Grünerløkka (hela Oslo?). Ligger ovanför KIWI på Sannergate. I fönstrena hänger takkronor i massor och de lyser så fint varje kväll. Han som äger hela stället (Arild) är en erfaren handlare inom antikt och brukt som sätter de priser han vet att han kan få. Man kan säga att han har en del med "engelska-finrums-möbler", en del med antika möbler, en del med antikt småplock och en del med nyproduktion till riktigt låga priset.

Ψ Studio07 - Vintage og ny design - Här finns det i princip bara kläder (och någon accessoar) Butiken är rätt rolig eftersom den är uppdelad i två rum och en korridor som avdelar rummen. I entrérummet hänger moderna designkläder. Utifrån ser hela rummet ut som en installation eftersom kläderna hänger stilfullt och väldigt glest i butiken. I den andra rummet så bor alla secondhandkläder, där hänger det lite tuffare plagg i tätare grupperingar.


Sen vill jag också lyfta: Soulgarden som verkligen har allt för själen, tvålar, doftljus, kaffe, the, mysiga sockar, tekoppar m.m. och Mitt Lille Hjem som har mycket fina Chubby Chick prylar, enligt mig en riktig inspirationskälla inredningsmässigt men de har också kläder, väskor och skor.


Allra mysigast och största möjligheten till att fynda är på söndagar mellan 12:00-18:00 Birkelundens Marked.

Detta är mina senaste fynd (inhandlade vid olika tillfällen på olika butiker/marknader):




En otroligt fin ask med blommor på. I asken finns gamla fotografier inköpta på antikkverehuset. Även min nya, mindre antika, Miss Dior parfym är ett toppeninköp.



En fejk-får-päls från IKEA, min supermysiga ljuslykta (som jag sneakat till mig på gratisloppis) och fyra av mina loppisfyndiga ramar.



Massa kärlek finns i denna antika stol. Jag köpte den på  söndagsmarknaden av en gubbe som jag ofta handlar av. Den var inte billig, men den är min! Guldigt ljusfat från gratisloppisen och en jättefin ljusstake inhandlad på Blå Korset för endast 20 kronor.


Okej, det existerar secondhandbutiker i Umeå, typ tre stycken. Myrorna, Slumpen Öst på stan och... ja, vilken är den tredje? Om man räknar Umeå med omnejd, och speciellt sommartid, så är utbudet mycket större. Loppisar runt om i Västerbottenslän är helt okej. Men vad jag saknar är "fasta" butiker. Det jag funderar lite gran på är alltså varför man (jag?) inte kan starta en antikbutik i centrala Umeå. Eftersom marknaden är obefintlig så vet jag ju inte hur det skulle gå heller.  Jag skulle vilka öppna en butik med ett rustrikt-, lantligt-, romantiskt-, antikt-tema...  klassat som presenthandel.

- Nej, nu sätter jag mig genast och snickrar på en affärsidé, förslag någon?

Jag har haft en riktigt slapp helg. Fredagsmys, lördagsmys och söndagsmyset avslutades med Bonde söker fru. I morgon (tisdag) har vi innebandymatch, lycka till önskar jag mig, mitt lag och Sika!  

Nu ska jag se Grey´s. Det har fått ta över Skilda Världar-abstinensen så nu är jag beroende av Grey´s (mina bästa vänner för tillfället.) Addio folkens!




Kommentarer
Postat av: Kajsa

Lindo, jag hade tänkt kommentera att vi borde starta en butik själva! Sen såg jag du redan övervägde tanken. Flytta hem till sommaren så kan det ju bli verklighet!?! =) Jag menar Sten lärde oss ju mycket på gymnasiet så det är väl bara att leta fram våra gamla anteckningar?

Ps. skype torsdagkväll? (för jag antar att du inte kan imorrn om du nu har match?)

ps2 LYCKA TILL imorrn då! Puss

2011-11-07 @ 22:52:37
Postat av: Jess

Intet att förglömma, "Antikt" i Täfteå! ;) Om de inte hunnit lägga ner? :P Öst på stan = "Slumpen"?

2011-11-07 @ 23:05:54
Postat av: Elin

Lätt att jag saknar antikbutikerna i Oslo! Blir såå nostalgisk när du skriver om Grunerlökka :)

2011-11-09 @ 07:37:38
Postat av: Patrik

..dags att börja blogga igen va? :)

2011-12-12 @ 03:11:55
Postat av: Marran

Det har öppnat en ny secondhand butik som heter typ Karins loppis , eller något sådant. Ligger längs storgatan, vid stylebutiken. Sedan finns ju art and eco som har en del secondhand.

2011-12-12 @ 15:31:33
URL: http://tvjournalistjavisst.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0