Just a Tad of il Stockholmo

Då var det ett tag sedan sist igen!

För tre helger sedan var jag och hälsade på grannlandets kära huvudstad, d.v.s. Stockholm. Jag har ju bott och jobbat i Stockholm för ca 1-2 år sedan och har märkligt nog inte varit där och hälsat på sedan dess, så det var i högsta grad på tiden! Jag tog ledigt fredagen och hoppade på flyget redan torsdag kväll för att anlända på Arlanda där min bästaste Marcus hämtade upp mig. Jag och Marcus har jobbat tillsammans i Oslo men den jäkeln flyttade till Stockholm för bättre jobb (men han fann nog inte en bättre Linda). På torsdagen slappade vi bara ute i "hans" hus. Han hyr nämligen källaren av ett par "Dagge och Marja-Lena" ute i Huddinge. På vägen ut till Huddinge så hälsade vi på David på Filmkedjan i mitt gamla område. Han blev jätteglad och det var kul att träffa honom och bara småsnacka lite. Har trots allt gått in där i princip varje dag när jag bodde där. Det kunde gälla att köpa godis, hyra film, småsnacka, hämta min nyckel som jag lämnade där i bland m.m. Underbar man som snackar direkt från hjärtat men den skönaste brytningen.


På fredagen fick jag äntligen sova uuuuuut. Men Marcus"19 kronor tack." den stackaren hade jobb att göra i Uppsala så han steg upp tidigt för försvann. Jag drog in till stan och hälsade på GANT NK Herr, mitt gamla jobb. Fick träffa några av de underbara ex-kollegorna. Jenny, Kim, Roger och även Fabbe i grannbutiken. Väldigt kul att hälsa på men jag är otroligt glad att jag inte jobbar där längre. Sedan mötte jag upp med världens bästa Elina. Vi har inte snackat allt för mycket sen jag drog men faktum är att båda vi är så fucked-up i samma liga att när vi hänger så har vi sjukt kul. En typisk sak som bara jag och Eländet (Elina) kan hitta på, hittade vi på; när jag väl är i Sverige så försöker jag handla på alla bra butiker som inte finns i Norge. Jag hade ett presentkort på Elgiganten, men jag visste inte värdet. Vi gick in och frågade i kassan hur mycket det var kvar på kortet. Kassörskan drar kortet och svarar: "24 kronor." Eftersom att vi vet det inte finns någonting för 24 kronor så är det ju lika bra att kasta kortet... Men, vi tänkte sedan precis tvärtom: nu ska vi gå och hitta någonting för exakt 24 kronor. Varken mer eller mindre, vilket mission. Efter att ha bett om hjälp av Niklas i butiken då han visat saker för 24 kronor eller under (och sedan ursäktat sig för att han hade viktigare saker att göra) så hittade vi Linas tvättmedel som kostade 19 kronor. Tanken var då att jag skulle pruta UPP tvättmedlet till 24 och vägra gå förren vi fått betalat 24 kr exakt. Så jag går fram till kassan, damen blippar varan och säger "19 kronor, tack." Jag säger "Nej, jag vill betala 24" Hon säger "Den kostar 19 kr" Jag säger: "Ja, men jag vill betala 24". Förvånad blir vi när hon säger: "Kan du inte gå och hämta en till då? Så får du två för 24". Det är vad jag kallas nice personal på Elgiganten i Stockholm.  Efter att vi käkat och gjort stan så åkte jag ut till Huddinge igen. Fredagskvällen blev lyxmiddag och sedan öl i jacuzzibadet som Dagge och Marja-Lena har på gården. Så en riktig SPA-kväll fick inleda helgen.



Vi steg upp rätt tidigt på lördagen med avsikt att fånga dagen. Av någon anledning var vi ganska sega ändå och lyckades sjabbla bort några timmar här och några timmar där men vi tog bilen till Djurgården då Skansen var målet. Men lilla jag såg ju en skylt "Loppis på Gärdet" som jag inte kunde motstå. Vi gick till Gärdet men fann inte loppisen och fick ta en liten ölpaus på gräsfältet. Vi lyckades lokalisere loppisen som var i en lokal som jag vill likna en labyrint FULLSMOCKAT med folk. Kort visit och sedan vidare till Skansen. Väl framme så inser vi att stället sänger om 38 minuter. Vi nöjde då oss med att gå in på Skansen-shoppen och jag fick köpa mig gammeldags godis. I bilen så skrattar Marcus åt mig, vilket kanske är helt förståeligt eftersom jag åt godis så att jag började blöda ordentligt på tungan. Lyckades på en bild av detta också  - klicka här. Så, då har man vart på Skansen (bara inte inne på Skansen) Sedan drog vi vidare till två kompisar till Marcus och bara slappade lite. På kvällen så åkte vi till Antons fest, kära Anton som jag saknar så mycket. Då fick jag även återse hans bror Anders, syster Anna-Karin och Anders tjej Fia. Var otroligt mysigt att få umgås med dem igen. Hade med mig kära Elina också som fick ta del av festen i spartansk anda. Sedan drog jag och Elina vidare på en annan fest... kl. 03.00 på natten. Herregud! På söndagen satt vi i jacuzzin i solen och bara slappade, en av de absolut skönaste söndagarna på länge.


Jag fick ett sms på min norska mobil när jag var i Sverige där det stod: "I love you. Ses om en vecka. Puss mamma"
från ett okänt nummer. Och jag tänkte att jag inte kommer träffa min "I love you". Så jag svarar: mamma om en vecka, plus att min mamma aldrig skulle inleda ett sms med "Hej, hej. Jag tycker om dig också, tror dock du har skickat lite fel :) För det här är inte min mammas nummer! Hälsningar Linda" som svar får jag; "Tackar, tackar, du har nog rätt. Det var länge sedan jag bodde i Hälsningland. B-) Eva"... .... .... Jag hänger inte riktigt med på Evas noter men hur som helst var det ju mysigt med ett jag-tycker-om-dig-sms, även om det inte var till mig!



Nästa inlägg kommer att visa mitt senaste inrednings/renoveringsprojekt som jag gjorde för två veckor sedan. MISSA INTE DET! På tal om renovering; jag ser på Arga Snickaren kanal 5 play, han är så sjukt het med sina kunskaper och sitt heta humör. "Jag är inte förbannad, jag är bara tydlig" My type of guy!


I väntan på att det skall sluta regna så jag kan dra ut och löpa säger jag - Hörs snart!

PS. Jag såg Lena PH i Stockholm - lyckas alltid pricka in en kändis!




Kommentarer
Postat av: Eländet

Kanske borde lägga till att du såg PHs rygg på 30 meters håll... Efter att JAG upplyst dig om hennes närvaro!

2012-04-10 @ 11:54:29
Postat av: Ägaren av bloggen

"Hon med den gröna sjalen, men ser du inte - där borta!" Hahahaha

2012-04-10 @ 12:03:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0