Inspiration julverkstad Tema godis Som gåva

Knäck, choklad, fudge och kaos!
 
Eftersom jag inte hunnit så med så mycket  "julstök" i år, och kommer väl mest troligt inte hinna med allt för mycket heller, så har jag lite inspiration från i fjol. 
 
Jag och Pyrran (Kajsa!) tar oss ofta an projekt - och det är på gott och ont måste jag säga. Det slutar alltid med att vi är överseriöst engagerade och att allt nästan övergår till ett fiasko för att det blir så avancerat och invecklat. Denna gång och detta projekt var inget undantag.
 
I utgångspunkt skulle vi laga lite julgodis att ge bort helt enkelt. Men det blev mer eller mindre en liten verkstad med arbetare som definitivt inte fick övertidsbetalt! 
 
Vi inhandlade ingredienser och lite emballage för inslagning samt glasburkar. Vad jag vill minnas så startade vi mitt på dagen med att koka upp olika smetar. Det blev fyra olika sorter som jag väljer att kalla: juleskumsfudge, turkiskpepparknäck, chokladdroppe och vitchokladdroppe. 
 
Ja, själva processen att laga smet och slänga in allt i ugnen och sedan hacka upp de stora kakbrickorna i flera hundra  bitar, var tyvärr bara början. 
 
Vid bordet satte vi oss på kvällskvisten och satte i gång. Vi klippte ut små fyrkanter i celufan och små rektanglar i brunt omslagspapper. I dessa så bitar så slog vi in varenda liten (satans!) godisbit precis som om det vore en julklapp till Nils Karlsson Pyssling. Vi räknade aldrig alla bitarna men uppskattningsvis var det runt 500 stycken. 
 
Efter alla blivit inslagen men papper, band och klistermärken så var det dags att göra strutar och pynta glasbrukarna - då hade klockan redan slagit midnatt! 
 
 
 


Efter att klockan slagit 02.00 och den tidiga morgonen förberedde seg på att gry så avslutar vi verkstaden.
"Hemmalagat julgodis 2012" blev dock en succé - smakmässigt och estetiskt!
 
Det var kul att baka men - Det tog knäcken på mig! Tjilivippen! 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0